/media/fm/73a982f266.JPG

Illustrasjonsbilde. Foto: Pelagisk Forening

Publisert: 18. apr. 2024

Mangelfull finansiering

Arbeidet med strategisk konsekvensutredning for havvind er i gang. Diverse rapporter og utredninger på havvind sin påvirkning skal danne grunnlaget for hvilke av de 20 foreslåtte områdene som åpnes for havvind. Forvaltningen og politikere har gjentatte ganger vært tydelig på at havvind ikke skal fortrenge viktige områder for fiskeri. For å kunne vurdere dette må det gjennomføres en god strategisk konsekvensutredning.

OsloEconomics og Sintef har fått oppdraget for fiskeri, og utlysningen på Doffin viser et budsjett på 950 000 kr. Til sammenligning har havvind sin påvirkning på havbruk til havs fått et budsjett på 800 000 kr.

Pelagisk Forening mener summen som er avsatt for å utrede påvirkninger fra havvind på fiskeri er for lav. For å kunne gjennomføre en god utredning, som skal danne grunnlag for viktige beslutninger, må finansieringen økes.

Pelagisk Forening har i dag sendt et brev til Fiskeridirektoratet, NVE, Nærings- og fiskeridepartementet og Energidepartementet og bedt om styrket finansiering av arbeidet med havvind sin påvirkning på fiskeri i arbeidet med strategisk konsekvensutredning.

Hele brevet kan du lese her:

240418 Mangelfull finansiering SKU havvind fiskeri.pdf